Skip to main content

Figurile care rămân în conversație





”La început, întrebările tale păreau că au un sâmbure de conflict, mă blocau și calculam pașii spre ieșirea din cabinet. Eram uimit că povesteam diverse situații și nu obțineam aceeași reacție obișnuită de critică sau de nemulțumire și nu înțelegeam de ce. Apoi, timpul a început să se dilate și aveam tot mai spațiu să le procesez fără să am acea reacție organică de panică.”



Dorința de înțelegere a propriei persoane și dorința de a remedia acele idei contradictorii sau conflictuale au cerut  acel mic pas către un specialist, un mic pas aparent vulnerabil, condiționat  și încărcat din start de reacțiile întâlnite până la momentul acestei decizii.
Este normal să apară teama de a fi judecat, teama de a fi criticat sau așteptarea de a nu fi luate în considerare reacțiile personale avute în diverse contexte - să fie de fapt minimalizate, corectate, desconsiderate etc  - după reacțiile frecvent întâlnite anterior.
Cadrul terapeutic oferă însă contexul de siguranță pentru explorarea tiparului de gândire, a răspunsurilor emoționale și a diverselor posibilități noi de alegere..  

”Uneori,  îmi aduc aminte de ceea ce îmi spuneai aici și, pe moment, parcă am un dialog cu tine în mintea mea. Sau ceva spontan îmi aduce aminte de o întrebare pe care mi-ai pus-o în cabinet și poate încă nu știu să răspund la ea, dar e încă un moment în care parcă apari acolo, undeva cu o liniște specifică. Simt că ești acolo cu mine și îți povestesc ce mi se întâmplă și apoi îmi oferi un răspuns...curios  cum îmi răspund cu vocea ta. Știu că nu ești acolo, dar am descoperit de fapt că este partea mea cea bună de care m-am apropiat în timp.”


Un proces început înt-o relație de psihoterapie, va continua sub altă formă și în afara cabinetului tocmai pentru că este o relație ușor diferită în care contează fiecare palier al vieții – decizia unui nou loc de muncă, noile limite dorite față de familie, urmărirea propriilor nevoi și așteptări sau chiar ”dilatarea timpului personal”...






Comments

Popular posts from this blog

Începutul unui proces

Intra in cabinet si ramane tacuta...                    Prima sedinta de psihoterapie Ajunge la prima sedinta conform programului, intra in cabinet si ramane in tacere. "Si acum ce?", tacerea lasa loc unei scufundari, unei nevoi de a povesti. Privirea cauta un punct de sprijin, un loc de plecare si reuseste sa spuna doar "nu stiu de unde sa incep, dar simt nevoia sa plang"... linistea primeste lacrimire, sughitul, respiratia intretaiata de dorinta de descatusare. Aceasta prima parte lasa spatiu unei idei: "ma simt mica si confuza" si nevoia unui verdict din partea mea care nu apare pentru ca simt nevoia sa las povestea sa se desfasoare, sa nu intervin cu vreo directie care poate schimba cursul deja ales, desi inca nestiut, al clientei. Cuvintele apar, ideile prind contur, sentimentele sunt denumite cu o stinghereala destul de des regasita in primele intalniri din cabinet. Se contureaza ideea atacurilor de panica, a ceea ce resimte la nivel fi

Disponibilitatea emoțională a părintelui

In cabinet, copilul si terapeutul...     sau despre disponibilitatea emoțională sau absența acesteia Copilul intra in cabinet foarte agitat, neatent, speriat si supraexcitabil la orice stimul din mediu. Se linisteste putin in cabinet, dar la sfarsit nu mai vrea sa plece din sala de asteptare. Jocul este un capitol restant, uraste scrisul... deci, scoala. Face temele acasa in doua ore, desi i-ar lua maximum o ora, declara mama lui. Se descurca bine, dar nu este dispus; uneori, neputinta se transforma in refuz. La fel de neatent este si la joc, parca nimic nu il stimuleaza suficient. Nu isi poate mentine atentia catre ceea ce face, alege jocuri pentru a schimba regula si apoi renunta dezamagit. Are 9 ani acum; este foarte energic, dar fara o directie, foarte vorbaret, dar nu vizeaza dialogul; primeste diagnosticul de hiperactivitate si deficit de atentie in urma cu aproximativ doi ani, coincizand cu perioada mai serioasa de la scoala. Prefera tehnologia si discutiile din domeniu